Przydatne linki

Uprzejmie informujemy, że w ramach realizacji Programu ograniczania przestępczości i społecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020 na zlecenie MSWiA został nagrany spot profilaktyczny o tematyce związanej z zapobieganiem hejtowi wśród dzieci i młodzieży, skierowany głównie do rodziców.

linki:

https://drive.google.com/file/d/1f7TVddZbsjRQtqwLhV6NCi49Y02Zgm6L/view?usp=sharing
http://drive.google.com/file/d/1owIpj-58-SRZxjYW1iPO6ADhpofVpoJn/view?usp=sharing

niedziela, 29 listopad 2020 18:43

Pamiętamy i upamiętniamy

16 i 20 listopada br. Szkoła Podstawowa w Zajeziorzu oraz Szkoła Podstawowa im. Ignacego Antoniego Zboińskiego w Kikole po raz pierwszy wzięły udział w Projekcie "KROKUS" realizowanym przez krakowskie Muzeum Galicja wraz z Irlandzkim Towarzystwem Edukacji o Holokauście. Z uwagi na panującą sytuację epidemiczną i ograniczenia z nią związane, akcję w Zajeziorzu zainaugurowała młodsza grupa przedszkolna wraz z wychowawczynią Panią Moniką Bonowicz. Grupa z oddziału 0 wraz z opiekunkami: Panią Małgorzatą Jankowską i Moniką Baranowską w Kikole. Mamy głębokie przekonanie, że do kolejnej edycji projektu przystąpią wszyscy uczniowie.Projekt „Krokus” jest międzynarodowym przedsięwzięciem. Realizowany już od wielu lat, w Polsce już po raz jedenasty. Każdego roku coraz więcej szkół angażuje się w jego realizację. W ramach projektu, szkoły otrzymują cebulki żółtych krokusów – zasadzone przez uczniów jesienią, zakwitają z końcem zimy. Kwiaty sadzone przez uczniów mają przede wszystkim przypominać półtora miliona żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w czasie wojny. Nie zapominamy o polskich dzieciach, np. z getta łódzkiego i innych niewinnie zamordowanych. Projekt „Krokus” pozwala na zapoznanie uczniów z tematyką Holokaustu, a także na rozbudzenie w nich świadomości niebezpieczeństw wiążących się z dyskryminacją, uprzedzeniami i nietolerancją.
Realizacja Projektu Krokus jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu Irlandzkiego Towarzystwa Edukacji o Holokauście oraz Unii Europejskiej.

Ireneusz Bednorz

View the embedded image gallery online at:
https://www.kikol.pl/aktualnosci?start=1680#sigProIdbe46506c83

piątek, 27 listopad 2020 15:08

XXI Sesja Rady Gminy Kikół

KLAUZULA INFORMACYJNA NAGRYWANIA SESJI (Link)

O godzinie 14.00 30 listopada 2020 r. (poniedziałek) na stronie Gminy Kikół www.kikol.pl dostępna bedzie transmisja na żywo z XXI Sesji Rady Gminy Kikół kadencji 2018-2023.

Transmisja z XXI Sesji Rady Gminy Kikół kadencji 2018-2023 (tutaj!)

 https://portal.posiedzenia.pl/kikol

Porządek obrad:

1. Otwarcie XXI sesji Rady Gminy i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Zatwierdzenie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Wybór sekretarza obrad.
5. Sprawozdanie Wójta Gminy o pracach w okresie międzysesyjnym.
6. Informacja z wykonania budżetu za I półrocze roku 2020.
7. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Kikół w roku szkolnym 2019/2020.
8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kikół na rok 2020.
9. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2021
10. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2021 rok.
12. Podjęcie uchwały w sprawie Programu współpracy organów Gminy Kikół z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej.
14. Wolne wnioski i informacje.
15. Zakończenie.

czwartek, 19 listopad 2020 12:19

ODCZYT WODOMIERZY

W związku z epidemią koronawirusa oraz związanymi z nią zaleceniami informujemy, że inkasent nie pracuje w terenie. Prosimy mieszkańców o zgłaszanie stanu liczników telefonicznie + 48 (54) 289 46 70 wew. 38 lub e-mailowo, pisząc na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jednocześnie prosimy o regulowanie płatności poprzez systemy bankowości elektronicznej.
Nr konta Urzędu: 11 9537 0000 0040 0187 2000 0003

czwartek, 19 listopad 2020 08:05

Informacje ZUS

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy w listopadzie nie dla każdego

Nie wszyscy rodzice będą mogli skorzystać z dodatkowego zasiłku opiekuńczego od 9 do 29 listopada br. Zasiłku nie otrzymają rodzice zatrudnieni w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz realizujący zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, ponieważ szkoła podstawowa ma obowiązek zapewnić opiekę dzieciom tych osób uczęszczającym do klas I-III. - mówi Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Dodatkowego zasiłku opiekuńczego nie otrzymają również rodzice, którzy mimo otwarcia placówki, do której uczęszcza dziecko sami zdecydują, że dziecko zostanie w domu. Zasiłek ten nie przysługuje także, jeśli drugi z rodziców dziecka może zapewnić mu opiekę np. jest bezrobotny, korzysta z urlopu rodzicielskiego czy urlopu wychowawczego. – wyjaśnia Krystyna Michałek.

Kiedy dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przeznaczony jest zarówno na opiekę nad dziećmi do ukończenia 8 lat, jak i nad starszymi dziećmi, jeśli mają odpowiednie orzeczenie o niepełnosprawności. Ubezpieczony rodzic może
z niego skorzystać m.in. w przypadku zamknięcia z powodu COVID-19 żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do której uczęszcza dziecko, a także w przypadku, gdy ta placówka, nie jest w stanie zapewnić opieki z powodu ograniczonego funkcjonowania w związku z epidemią. Chodzi np. o sytuację, gdy część dzieci uczy się zdalnie. – dodaje rzeczniczka.

Dodatkowy zasiłek przysługuje także w przypadku braku możliwości sprawowania opieki przez nianię, z którą rodzic ma zawartą umowę uaktywniającą lub w przypadku braku możliwości sprawowania opieki przez opiekuna dziennego z powodu COVID-19.

Zasiłek mogą również otrzymać ubezpieczeni rodzice i opiekunowie dorosłych osób niepełnosprawnych, którzy nie mogą uczęszczać do placówki, bo jest zamknięta z powodu epidemii. Zasiłek mogą również otrzymać, gdy taka placówka jest otwarta, ale nie może zapewnić opieki dorosłej osobie niepełnosprawnej, np. ze względu na ograniczenie w liczbie podopiecznych.

Jak uzyskać dodatkowy zasiłek opiekuńczy

Aby otrzymać dodatkowy zasiłek opiekuńczy, wystarczy złożyć u swojego płatnika składek, np. pracodawcy, zleceniodawcy oświadczenie o sprawowaniu opieki nad dzieckiem. Oświadczenie to jest jednocześnie wnioskiem o dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Osoby prowadzące działalność pozarolniczą składają oświadczenie w ZUS. Bez oświadczenia ZUS albo płatnik składek nie wypłaci zasiłku.

Dodatkowego zasiłku nie wlicza się do limitu 60 dni zasiłku opiekuńczego w roku kalendarzowym przyznawanego na tzw. ogólnych zasadach.

"Lekcje z ZUS" i olimpiada - w tym roku online

Tylko do 20 listopada szkoły ponadpodstawowe mogą zgłaszać swoich uczniów do olimpiady „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Uczniowie zmierzą się w pierwszym etapie olimpiady już 7 grudnia. Na laureatów olimpiady czekają cenne nagrody i indeksy na studia na wielu uniwersytetach. - informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Już po raz siódmy Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza uczniów szkół ponadpodstawowych do udziału w projekcie edukacyjnym „Lekcje z ZUS”. Z roku na rok projekt cieszy się coraz większą popularnością. Do tej pory wzięło w nim udział blisko 323 tys. uczniów z całej Polski. Prawie połowa z nich wzięła udział w olimpiadzie z wiedzy o ubezpieczeniach społecznych. - informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

W czasie 4 lekcji uczniowie dowiadują się, po co się ubezpieczamy, jakie świadczenia nam przysługują, kiedy jesteśmy ubezpieczeni, od czego zależy wysokość emerytury oraz jak otworzyć firmę, opłacać składki i kontaktować się z ZUS-em elektronicznie. Ta wiedza pozwoli im świadomie, po zakończeniu edukacji, wkroczyć na rynek pracy.

W tym roku do „Lekcji z ZUS” w naszym regionie przystąpiło ponad 5,7 tys. uczniów z 71 szkół ponadpodstawowych. To właśnie oni mogą sprawdzić zdobytą wiedzę o ubezpieczeniach społecznych podczas olimpiady „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Zgłoszenia do Olimpiady są przyjmowane do 20 listopada. Scan zgłoszenia można przesłać na adres mailowy do koordynatora ds. komunikacji społecznej i edukacji. W bydgoskim oddziale ZUS jest nim Joanna Karsznia mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a w toruńskim oddziale ZUS Sylwia Bratkowska-Gburek Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Pierwszy etap olimpiady odbędzie się przez internet już 7 grudnia. Na zwycięzców etapu centralnego czekają cenne nagrody i indeksy na studia na wielu uniwersytetach. Tytuł laureata lub finalisty olimpiady od przyszłego roku szkolnego będzie też zwalniał uczniów z pisemnej części egzaminu zawodowego technika ekonomisty i technika rachunkowości – dodaje rzeczniczka.

Źródło: ZUS

środa, 18 listopad 2020 12:55

Nowe broszury KRUS

Nowa broszura Kasy „KRUS w liczbach”

Kasa prezentuje nową broszurę statystyczną zawierającą najistotniejsze dane ukazujące skalę zadań realizowanych przez KRUS w latach 2017–2019.

Broszura „KRUS w liczbach” przedstawia najważniejsze informacje i dane statystyczne dotyczące ustawowej działalności Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem działań prewencyjnych.

W ostatnich latach Kasa odnotowuje znaczny spadek liczby wypadków. Przyczynia się do niego wzrost świadomości zagrożeń w rolnictwie oraz konsekwentna realizacja celów prewencyjnych przez jednostki terenowe Kasy. Działania te wzmacnia także udział Kasy w międzynarodowej kampanii Wizja Zero.

Celem publikacji jest lepsze poznanie Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz idei odrębnego systemu ubezpieczenia społecznego rolników.

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z treścią broszury.

Możliwość refundacji składek dla niepełnosprawnych rolników
i domowników

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przygotował broszurę dla tych, którzy mogą wnioskować o refundację składek.

Broszura zawiera komplet informacji na temat możliwości refundacji oraz instrukcję wypełniania wniosków.

Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

więcej na:

https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/nowa-broszura-kasy-krus-w-liczbach/

https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/mozliwosc-refundacji-skladek-dla-niepelnosprawnych-rolnikow-i-domownikow/

środa, 18 listopad 2020 07:09

Fundusz Gwarancji Rolnych

Gwarancja spłaty kredytu

z Funduszu Gwarancji Rolnych wraz z dopłatą do oprocentowania

Zachęcamy: gospodarstwa rolne (producentów produkcji podstawowej) i przedsiębiorstwa przetwórstwa rolno-spożywczego (MŚP) do skorzystania ze wsparcia Funduszu Gwarancji Rolnych w dostępie do finansowania poprzez zabezpieczenie kredytu oraz zwrot kosztu części lub całości odsetek od kredytu obrotowego objętego tą gwarancją (tzw. dopłata do oprocentowania kredytu obrotowych).

Podstawowe informacje o gwarancji i dopłacie

Cel gwarancji: zabezpieczenie spłaty kredytu

Zakres gwarancji: do 80% kwoty kredytu

Maksymalna kwota gwarancji: 5 mln zł (rolnik) albo 10 mln zł (przetwórca),

Okres gwarancji:

kredyty obrotowe odnawialne: 39 miesięcy

kredyty obrotowe nieodnawialne: 51 miesięcy

kredyty inwestycyjne: 183 miesiące albo 120 miesięcy (dla pomocy de minimis)

Wysokość prowizji: gwarancja bezpłatna

Obecnie istnieje także możliwość otrzymania dopłaty do oprocentowania kredytów obrotowych objętych gwarancją do 31 grudnia 2020 r.

Wniosek o gwarancję składany jest razem z wnioskiem o kredyt w banku kredytującym.

Po więcej informacji zapraszamy na stronę: https://www.bgk.pl/przedsiebiorstwa/poreczenia-i-gwarancje/gwarancja-splaty-kredytu-z-funduszu-gwarancji-rolnych/

wtorek, 17 listopad 2020 08:24

II Konkurs „Moja SMART wieś. IDEA i FAKT"

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk (Partner KSOW) realizuje operację pt. „Moja SMART wieś. IDEA i FAKT", w ramach naboru 4/2020 Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.

Konkurs na opis pomysłów i zrealizowanych inicjatyw smart ma stanowić odpowiedź na wyzwania stawiane współczesnym wsiom.

Do konkursu zgłaszane mogą być prace, w których zaprezentowano inicjatywy pokazujące w jaki sposób na obszarach wiejskich usługi i rozwiązania między innymi z zakresu: edukacji, transportu, energetyki, opieki zdrowotnej, usług socjalnych, rolnictwa mogą uczynić dane obszary bardziej przyjaznymi do życia, zgodnie z ideą smart villages.

Oczekujemy również na opis wszelkich pomysłów, które sprawią, że poprawi się jakość życia na wsi.

Konkurs zwieńczy uroczysta gala, podczas której zostaną wręczone nagrody. Wydarzenie będzie również okazją do zaprezentowania istniejących rozwiązań inteligentnych rozwiązań na wsi. Finał konkursu pozwoli na dyskusję i wymianę poglądów, co do możliwości aplikacyjnych tej koncepcji.


plakat informacyjny - zielone tło - biała żarówka z czerwono - zółtym gwintem - Żółty młyn jako żarnik - informacje z plakatu zawarte w treści artykułu

IDEA SMART VILLAGES

Idea smart villages (inteligentnych wsi) sprzyja poprawie poziomu i jakości życia mieszkańców wsi. To koncepcja, która powinna inspirować do zmian i podejmowania przedsięwzięć odpowiadających na potrzeby członków danych społeczności wiejskich.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.youtube.com/watch?v=OjX6e051JYA

Celem operacji jest:

- identyfikacja wprowadzonych innowacji społecznych i cyfrowych w przestrzeni wiejskiej (opis stanu faktycznego) oraz wizji i pomysłów wdrażania koncepcji smart villages w przyszłości,

- kontynuacja upowszechniania i promocji smart villages wśród mieszkańców obszarów wiejskich,

- zaprezentowanie idei i faktów dotyczących smart villages w formie elektronicznej.

 

KTO MOŻE WZIĄĆ UDZIAŁ W KONKURSIE?

Grupę docelową stanowią osoby fizyczne i podmioty (osoby prawne), bez względu na wiek i miejsce zamieszkania, którym bliskie są problemy obszarów wiejskich.

Warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest przygotowanie pracy dotyczącej wskazanej tematyki oraz przesłanie kompletu dokumentów wskazanych w regulaminie konkursu.

Praca może mieć formę opisu lub eseju. Wskazane jest uzupełnienie prac zdjęciami (w tym zdjęciami poglądowymi), rysunkami, infografiką lub filmem - w zależności od części, do której zgłaszana jest praca. Maksymalna objętość pracy to 5000 słów.

Uprzejmie informujemy, że regulamin konkursu zastrzega, iż do Konkursu "Moja SMART wieś - IDEA i FAKT" nie mogą być zgłoszone prace nagrodzone w pierwszej edycji konkursu "Moja SMART wieś" (z 2019 roku).

 

TERMINY

Zgłoszenia do konkursu oraz prace konkursowe należy składać do 31 grudnia 2020 roku.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi do 30 czerwca 2021 roku.

Informacje o laureatach zostaną umieszczone na stronie internetowej organizatora oraz patrona medialnego konkursu.

 

WYTYCZNE

W przypadku opisu pomysłu inicjatywy - w części IDEA - praca powinna zawierać:

a) miejsce realizacji inicjatywy (lokalizacja: województwo, powiat, gmina, miejscowość)*;
b) szacunkowy czas realizacji*;
c) zdjęcia poglądowe, rysunek, infografikę lub film prezentujące dobre praktyki;
d) informacje - kto będzie inicjatorem realizacji inwestycji;
e) szacowany koszt realizacji inwestycji;
f) opis przedsięwzięcia, z uwzględnieniem praktycznych jego aspektów i możliwości wdrożenia idei*;
g) informacje kto będzie beneficjentem rozwiązania/dobrych praktyk*;
h) uzasadnienie, że opisana inicjatywa promuje ideę inteligentnych wsi (smart villages)*.

 

W przypadku opisu zrealizowanej inicjatywy - w części FAKT - praca powinna zawierać:

a) miejsce realizacji inicjatywy (lokalizacja: województwo, powiat, gmina, miejscowość)*;
b) lata realizacji*;
c) zdjęcia, rysunek, infografikę lub film prezentujące dobre praktyki*;
d) informacje - kto był inicjatorem realizacji inwestycji;
e) koszt realizacji inicjatywy z uwzględnieniem środków własnych i wielkości dofinansowania ze środków zewnętrznych, o ile jest to wiadome;
f) opis przedsięwzięcia, z uwzględnieniem praktycznych jego aspektów*;
g) informacje kto jest beneficjentem rozwiązania/dobrych praktyk*;
h) uzasadnienie, że opisana inicjatywa promuje ideę inteligentnych wsi (smart villages)*.

* elementy obowiązkowe

 

KAPITUŁA KONKURSU

Nadesłane na konkurs prace będą weryfikowane formalnie i oceniane merytorycznie przez Kapitułę Konkursu, w skład której wchodzą przewodniczący, sekretarz i trzech członków. Ocenie podlega dobór i zgodność obszaru tematycznego z tytułem i założeniami konkursu (poprawność ujęcia treści pod względem merytorycznym), sposób ujęcia tematu i prezentacji treści, praktyczna użyteczność pracy, poprawność ujęcia treści pod względem językowym.

1. Przewodniczący Kapituły: Anna Rosa
2. Członek Kapituły: Monika Stanny
3. Członek Kapituły: Adam Czarnecki
4. Członek Kapituły: Sławomir Kalinowski
5. Sekretarz Kapituły: Łukasz Komorowski

 

NAGRODY

Dla najlepszych autorów przewidziane są nagrody pieniężne, które zostaną wręczone podczas uroczystej gali. Przewidujemy następujące nagrody za najlepsze prace:

w części „IDEA":

I miejsce - 5 000 zł,
II miejsce - 4 000 zł,
III miejsce - 3 000 zł,
oraz 5 wyróżnień po 1 000 zł.

w części „FAKT":

I miejsce - 5 000 zł,
II miejsce - 4 000 zł,
III miejsce - 3 000 zł,
oraz 5 wyróżnień po 1 000 zł.

W wyniku realizacji operacji nastąpi poszerzenie banku przykładów opisujących doświadczenie poprawy życia codziennego w sferze pracy, wiedzy oraz usług w związku z inicjatywą smart villages. Oczekujemy, że prace przesłane na konkurs będą inspiracją i jednocześnie źródłem wiedzy o dokonanych przedsięwzięciach dla osób z różnych grup wiekowych oraz środowisk.

Zidentyfikowanie kolejnych przykładów inteligentnych wsi w Polsce oraz wizji i pomysłów wdrażania tej koncepcji w przyszłości pozwoli zarówno na określenie aplikowalności tej idei w Polsce, jak również uwarunkowań, potrzeb i barier jej dalszego wdrażania.

Odwiedź portal KSOW - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttp://ksow.pl.

Zostań Partnerem Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.

Jak co roku w okresie jesienno-zimowym, wraz ze zbliżającym się okresem grzewczym, nasila się problem spalania śmieci w domowych piecach i paleniskach. To również okres porządkowania ogrodów i podwórzy. Problem ten dotyczy nie tylko mieszkańców wsi, małych miasteczek czy dużych aglomeracji. Skala tego problemu jest tak duża, gdyż obejmuje cały kraj. Do domowych pieców oraz palenisk trafiają wszelkiego rodzaju palne przedmioty: pojemniki z tworzywa sztucznego, kolorowe czasopisma, gazety, płyty wiórowe, opony czy stara odzież. Szkodliwość tych substancji dla naszego zdrowia jest szczególnie duża dlatego, że są emitowane z tzw. źródeł emisji niskiej, czyli niskich kominów domostw czy małych lokalnych kotłowni. Takie zachowania powodują zanieczyszczanie powietrza silnie trującymi związkami chemicznymi, rakotwórczymi dioksynami.
Rozpoznania, czy ktoś spala odpady, dokonuje się m.in. na podstawie zabarwienia dymu wydobywającego się z komina, a przede wszystkim na podstawie nieprzyjemnego, charakterystycznego zapachu unoszącego się w powietrzu.
W przypadku podejrzenia spalania odpadów w piecach domowych należy zwrócić się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, którzy upoważnieni są do przeprowadzenia kontroli w zakresie spalania odpadów zgodnie z art. 9u ustawy o utrzymaniu czystości w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1439 t.j)
Nieprzestrzeganie zakazu spalania odpadów zgodnie z art.191 ustawy o odpadach ( Dz. U. z 2020 r. poz. 797 t.j.) podlega karze aresztu, albo grzywny. Za spalanie odpadów grozi mandat w wysokości do 500 zł. lub grzywna w wysokość 5 000 zł, jeżeli sprawa trafi do sądu.

 

Bądźmy rozsądni dbajmy o siebie !
Odpady palą się szybko a problem pozostaje na długo. Efekty spalania odpadów w domowych piecach wcześniej czy później wszyscy odczujemy!!!